Blogg

Sharm El Sheik 11 – 14. februar 2013

Dykk nr 242-250

Egypt 2013

Deilig å være tilbake i Egypt og dykking med Colona. Denne gangen hadde vi innlosjert oss med all incusive på Hilton Waterfalls i Haddaba. Fantastisk flott hotell og deilig mat, men det er ikke bare mat og drikke som drar oss ned hit. Dykkinga står øvert på listen. Vi tok turen til Colona, siden vi har dykket med dem tidligere og har gode erfaringer herfra. Vi ble godt tatt imot i år også, og det var klart for registrering til noen dager med dykking. Denne gangen ville vi ha litt ofrandring i dykkingen, vi la derfor inn en dag med DPV kurs. Dette var vikelig hverdt hver krone.

Første dykkedag var litt sånn som det vanligvis er, cheek out dive. Disse dykkene tok vi på Temple, Ras Umm Sid og Ras Katy. Dette er alle flotte dykkeplasser og det var godt å la seg «synke» ned i rødehavet igjen. Flotte farger, koraller og yrende fiskeliv. Sol og god lunsj mellom dykkene. Tilbake på hotellet nøyt vi en bedre middag før vi satte oss med nesa ned i teori, nå skulle vi kurses.

På vår andre dykkedag begynnte virkelig morroa, DPV kurs stod på plakaten. Etter å ha unnagjort teori, lært om vedligehold og andre nødvendigheter, var vi klare for vårt første scooter dykk. Vi la ut med båten Diavola. Diverse øvelser ble gjennomført og vi hadde to flotte dykk. Utrolig artig å komme over et stort område på et dykk. Første dykket holdt vi oss på området rundt Ras Katy, etter lunsj dykket vi Ras Katy og Temple på ett dykk. Til tross for at vi var nye på DPV dykking, klarte vi likevel å få med oss litt av det som rører seg runt oss i dette fine havet. En stor barracuda, en flott stor murene og et urolig møte med en stor skilpadde var noe av det vi kunne skryte på oss denne dagen. Vi fullførte kurset med glans både Geir og jeg. Nå kunne vi slenge oss på bassengkanten og slappe av, før vi måtte ha noen timer på øyet. Neste dag skulle Thistlegorm besøkes.

Thistlegorm har alltid vært et av høydepunktene for oss når vi besøker dette fantastiske landet. Thistlegorm med scooter var om det er mulig enda bedre enn alle tidliger dykk her. Til tross for kraftig strøm så kom vi oss ned på rekordtid, og vi fikk oppleve dette vraket på en helt ny måte. Siden det gikk radig fremover hadde vi muligheten til å komme oss helt forran på ankeret, det har vi aldri fått oppleve tidligere. Vi hadde to flotte dykk på Thistlegorm, og dykk her ute blir aldri mer det samme om vi ikke har scooter med.

Siste dag med dykking og til vår store glede ble DPV med på denne turen også. I dag skulle vi leke å ha det morro og vi fikk lov å forsøke monkey diving. Utrolig morro og sikkert enda mer gøy for Geir som fikk filme dette. Latter og smil under vann i dag, men kjære tid for en opplevelse. Første stopp i dag var Sting Ray Station. Vi fikk nyte synet av en flott feathertale stingray på det første dykket denne dagen. Et flott dykk, en helt deilig følelse og dykke uten BCD, kun seletøy og bakplate og en stage. Utslitt i lattermusklene og mette og gode etter en fortreffelig lunsj, var vi klare for vårt siste dykk for denne gangen. Shark & Yolanda var siste mulighet for store dykkeopplevelser, og vi ble ikke skuffet. Vi hadde en sinnsyk motstrøm på dette dykket, men takket være våre nye venner DPVene, så kunne vi karre oss fremover der andre måtte gi opp. Flott skilpadde og på dette dykket i tillegg til stonefish og krokodillefisk. Vi svømte over vraket Yolanda og fikk «nyte» synet av porselen.

Fire flotte dager med dykking var unnagjort, siste delen av ferien ble tilbrakt på hotellet med god mat og noe godt i glasset. Vi hadde en fin strand på nedsiden av hotellet, der vi hadde kort vei ut på revet. Late dager med sol og sommer er og kjærkommet på ferien.

Stor takk til May og alle på Colona for nok en flott dykkeopplevelse. Vi kommer snart tilbake for nye flotte opplevelser sammen med dere.

Lyst å se litt av det vi opplevde under vann? Se på video under: