Blogg

Nord Norge Treffet 24.09 – 27.09.2015

Denne høsten var det store høydepunktet Nord Norge treffet ved Foldvik brygge, som ligger i flotte Gratangen.

Vi hadde en lang kjøretur foran oss da vi startet kjøreturen oppover på tirsdag 22. september (hadde da allerde landet litt på Jessheim), men tanken på flott dykking nord i landet, er en god motivasjon for denne turen. Turen går unna når en kan sitte ved siden av og strikke litt. Geir og jeg hadde og godt reiseselskap, Terje, Agnethe, Rolf og Atle var alle tiders reisefølge.

Vi valgte å stoppe i Saltstraumen på vei oppover, der overnatta vi på Saltstraumen dykkecamp. En god natt søvn og så var vi klare for dykking i flotte Saltstraumen. Vi dykket i på ettermiddagen, flott guidet av Fredrik. Det var et fint dykk, flotte store jettegryter og masse flotte farger. Ei kveite lå og dovna seg på ei hylle mot slutten av dykket.

_1030371 _1030377 _1030382
 Flott i Saltstraumen  fyrlykt  under broa
_1030388 _1030390
 fin hytte langs stien ned til straumen  et lite kart
_1030419 _1030463
 koser meg i straumen  Fin tareskog

Vi hadde avreise fra Saltstraumen på torsdag morgen og satte fart mot Narvik, her stoppet vi på et dykk på PS Norge. Det er ikke lenge siden dette vraket ble åpnet for dykking og vi hadde store forhåpninger. Denne dagen glimtet ikke havna i Narvik til med godsikten og det var vanskelig å orientere seg nede på vraket, i 3 meter sikt var det ikke med første øyekast lett å finne akter og baug på dette vraket. En liten nedtur var det og da Geir fant ut at undervannshuset var fullt av vann. Dette lovet jo godt for dykkingen de nærmeste dagene………. Men, ut på tur aldri sur, kan jo ikke la sånne bagateller stå i veien for turen som vi hadde gledet oss til så lenge. Vi har da en GoPro.. 🙂

Etter dykket i Narvik tok vi fatt på de siste mila til Foldvik Brygge det Nord Norge treffet har sin base. Vi innlosjerte oss i flotte sjøbuer rett i sjøkanten og hadde utsikt til vårt neste dykkemål, DS Dronning Maud. Det ble mørkt før vi kom oss i sjøen denne torsdag ettermiddagen, så de ble nattbesøk hos Dronningen. Her var sikten mye bedre enn i Narvik havn og vi hadde et greit dykk. Nå var vi i gang.

Fredag morgen ble det rigget og ordnet og vi var klare for en flott dykkedag, solskinn og grei temperatur laget en flott ramme for denne dagen. GoPro ble klargjort i mangel på annet kamera. I dag tok vi turen tilbake til Narvik Havn, men denne gangen dykket vi på «Jagerene» som ligger litt lengre ute. Sikten var bedre her enn inne i havna, men skulle gjerne sett at den var litt bedre. Vi bestemte oss for å ta turen tilbake til Foldvik og Dronninga for dagens andre dykk. Dette dykket ble et litt annet en nattbesøket, med dagslys og muligens litt bedre sikte en kvelden før, fikk vi et flott dykk.

Lørdag stod vi opp til et litt våtere vær, men det betyr ikke så mye for oss som likevel skal under vann. I dag valgte vi og ta turen til Romakfjorden og det viste seg å være et sjakktrekk. Her var sikten helt fantastisk, vi kunne greit se overflaten fra 25- 30 meter. Første dykket tok vi på Z2 Georg Thiele, en tysk jager på hele 119 meter. Her startet vi dykket på 40 meter og dykket oss helt opp i fjæresteinene. En del av denne båten ligger med bauen oppe i Fjæra, Geir koste seg veldig og fikk til og med testet Tysk kunnskapene, fant jo fort ut at dette var en kunnskap han ikke har…. Men var jo stilig å finne en instruksjonsbok som fremdeles var mulig å lese i.

Kaffe og en god pust i bakken før vi på nytt rigga oss. Flyvraket i Romakfjorden var neste mål, dette er et fly av typen Dornier DO 26. Dette ble og et knall dykk, denne dagen fikk vi virkelig oppleve sikten på sitt beste her oppe i nord. Med brede smil, kunne vi bare kontantere at dette var to fantastiske dykk.

Dykkingen var ferdig for denne gang, men turen var langt fra slutt. Kvelden bød på sosialt samvær og SALT KJØTT som seg hør og bør på dette treffet. Maten var utrolig god og gode og mette i magen takket vi for et flott treff. Nå måtte vi ha en god natt søvn før vi startet en ny kjøretur på ca 197 mil.. og tenke seg til så var jeg tom for garn, ikke noe strikking på disse mila.

Turen er jo ikke slutt før vi har parkert igjen på Blakstad, og turen sørover var og begivenhetsrik. Vi turet nedover Sverige, ivrige etter å komme oss lengre sør så gikk det radig unna, vi rista oss over veiarbeid og endte opp med en liten stopp for å lappe et dekk.

Vi stoppet i Sveg for en siste overnatting på denne turen. Dette ble en overnatting som vi sent vil glemme. Hotell i særklasse, ja det var det virkelig.

Da var det bare shoppingen før grensa som stod igjen, og det var godt å lande på sofaen utpå ettermiddagen.

Dette var virkelig en flott tur og Ishavsbyen dykkeklubb har virkelig gjort en kjempejobb for at vi skulle få den aller beste dykkeopplevelsen.

En liten videosnutt fra turen:

Nord-Norges treffet 2015 from Geir Eliassen on Vimeo.

Tusen takk for en flott tur.