Circus Tour Norway 27. juli 2020

27. Juli 2020 I dag har vi ankommet Moskenes, vi har hatt en flott biltur og jeg blir hele tiden fasinert om og om igjen av denne flotte naturen. I dag har vi hatt dykkefri, men vi har passet på å få fylt opp dobbeltsettene slik at de er fulle, en vet jo aldri hva som dukker opp. Planen var å gå turen til Reinebringe, men regnvær satt en liten stopper for det i kveld. Jeg har uansett bestemt meg for å droppe denne turen da ryggen krangler litt og jeg velger å spare den til dykkingen i Narvik. Vi har installert oss på campingen i Moskenes og hatt en…

Circus Tour Norway 26.juli 2020

26. Juli 2020 Det ble en rolig formiddag i Bleik. Mens de andre fremdels sov, gikk Geir og jeg en tur i området i Bleik. Det er ikke store stedet dette, men det trenger ikke å være stort for å være storslått. Naturen er helt fantastisk, flotte hvite strender og høye fjell. Til og med en liten pub fant vi på spaserturen. Så snart alle hadde gnidd søvnen ut av øynene kjørte vi for å fylle flasker. Mens vi fylte vi vi audiens hos denne karen: Etter luftfylling kjørte vi til Kvalnes for å dykke. Vi ble lovet et flott dykk og Lambi holdt virkelig det han lovet. Vi skurret…

Circus Tour Norway 25. juli 2020

25. Juli 2020 Etter en overnatting i Lødingen la vi på nytt på hjul, turen går videre til Andøya og et besøk hos Lambi (Anders Lambersøy Johansen). Et lite stykke forbi Løddingen passerer vi Austerstraumen, denne har flere anbefalt oss dykke. Takket være gode dykkekontakter og bekjentskaper får vi hjelp til når det er best forhold i henhold til tidevann. Det er stor forskjell på flo og fjære i disse trakter og det er viktig å følge med på tidevannstabellen. Vi planla og å gå i ca 30 minutter før strømsnu. Vi hadde et flott dykk, denne straumen kan anbefales på det sterkeste. Det var vegger som var kledd med…

Circus Tour Norway 23. juli 2020

Episode 5 23.Juli I dag våknet vi til regnvær i Saltstraumen, vi tok det med rolig på formiddagen da det ikke ble noe dykking før seinere på dagen. Bengt fra Bodø Sportdykkerklubb ville ble med og guide oss på et dykk fra Kvitberget. Før dykket hadde vi god til, vi var en tur innom Dykkesenteret her ved Salstraumen Pluss Camp. Vi har bestille dykking med Fredrik i morgen formiddag, og slo av en prat om morgendagens dykk. Saltstraumen Pluss Camp er en flott camping for bobil, det er og hytter og mulighet for telt her. Flotte sanitæranlegg og kort vei til butikk. For oss dykkere er Saltstraumen et av høydepunktene…

Circus Tour Norway 22. juli 2020

Episode 4 22.07.20 Vi startet tidlig denne dagen, vi måtte i sjøen før kl 07.30 grunnet strøm. Tidevannstabellen ble studert og det ble derfor dykk før frokost. Vi hadde et flott dykk på ca 1 time. Sikten var helt greit. Planen var å finne et vrak som ligger under brua her, det er ikke alltid det går som en håper. Selv om det ikke ble noe vrak var det mye annet fint å se. Det er ikke ofte vi ser steinbit på Sørlandet lenger, så å se to store steinbit på dette dykket var helt fantastisk. Etter dykket fylte vi opp flasker og spiste en god frokost. Neste stopp ble…

Circus Tour Norway 21. juli 2020

Episode 3 21.Juli 2019 I dag har denne flotte karen i bakgrunnen her bursdag, tenk at vi skal feire den inne i denne boksen på 4 hjul. Vi er noe trøtte i trynet, blir noe lite søvn når millioner av tunge regndråper treffer taket her, hjelpes som det dundrer. Men været kan vi ikke gjøre noe med, det tar vi med oss med etsmil om munnen. Muligheten til å oppleve nye eventyr betyr mer enn om været er bra. Må jo innrømme at det hadde vært hakket bedre med sol. Første stopp på denne etappen i Touren ble Midtdykk i Trondheim. Det er viktig å bruke opp noe av feriebudsjettet…

Circus Tour Norway 20. juli 2020

Episode 2 20. Juli Det er enda noen kilometer kjøring igjen før vi får Touren sitt første dykk. I dag har vi kjørt til Kyrksæterøra for å møte resten av reisefølget, Mona og Bjørnar. Nok en gang var det ompakk i biler før vi var klare for nydelig hjortegryte. Vi har hatt en flott kjøretur i dag, i vekselsvis sol og regn over fjell og ned dype juv. Norge har en storslått natur og enda mer skal vi oppleve de neste dagene. Det har vært greit med trafikk og vi har sluppet unna saktegående køkjøring. Den lengste og mest stillestående køen i dag var ved et toalettbesøk på Dombås. Køen…

Circus Tour Norway 19.juli 2020

Denne våren har vært spesiell for oss alle, Covid 19 ble en del av vår hverdag og vi måtte alle gjøre vårt for at Norge kunne komme gradvis tilbake til en «nesten» normal tilværelse igjen. Tiden på hjemmekontor ble lang, og fritiden ble brukt til å planlegge årets Tour. Circus Tour Norway. Planene ble lagt og nå er Geir, Mona, Bjørnar og jeg klar for en flott tur til Lofoten. Lofoten har vært en drøm for meg i mange år og endelig skulle dette la seg gjøre. Vi bestemte oss for å pakke med dykkerutstyr og legge ut på årets Tour. Første etappe er vi ferdig med i dag, vi…

En date på Store Torungen

Det finnes ikke en finere ramme rundt en date enn stemningen på Store Torungen. Denne flotte holmen på utsiden av Arendal er en del av Raet Nasjonalpark. Nasjonalparken brer seg over et stort område fra Lyngør i Tvedestrand i nordøst til Hasseltangen i Grimstad i sørvest. Det er mange som benytter nasjonalparken til en flott søndagstur, men de aller fleste opplever kun de 2 % som er over vann. Resten av nasjonalparken må oppleves ved å stikke øynene under havoverflaten. Her åpner det seg opp et helt annet bilde av Nasjonalparken, et yrende dyreliv som jeg skulle ønske at fler kunne oppleve. Under vann ser vi og moreneryggene fra siste…